ورزش و استرس Stress

با ورزشهای منظم و روزانه میتوان بر استرس غلبه کرد.زندگی در جوامع شهری مولد نا بسامانی های اجتماعی از جمله از فقر و تنگناها و مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای زنده ماندن است .
استرسسسسسساین علتها سبب بروز نشت های عصبی و فشارهای روحی روانی در افرا جامعه میشود که به آن استرس میگوییم. امروزه علم پزشکی ثابت کرده است که استرسهای روزمره عاملی در بروز و تشدید بسیاری از بیماریهای روحی و روانی,عصبی,قلبی,عروقی,گوارشی و غیره هستند .دانش آموزان و دانشجویان پیش از آزمون و هنگام آن ,ورزشکاران پیش از مسابقات,مسئولان و مدیران,جراحان و خلبانان ,به دلیل احساس مسئولیت نسبت به مردم و… از مواردی هستند که حداکثر استرس را دارند.در جریان استرس ,هورمونهایی از بدن ترشح میشوند که عبارتند از :کورتیزول,سرتونین,آدرنالین,نورآدرنالین,هیستامین و…این هورمونها در واقع برای دفاع و جبران فشار روحی وارده از بدن{مغز,فوق کلیهو…}ترشح میشوند تا به بدن آسیب چندانی نرسد.در موارد ترسو فرار و جنگیدن و موارد مشابه ,در اثر ترشح هورمونهای فوق و انبساط عروق محیطی و پر خونی رگها به ویژه صورت و قرمز شدن آن در موارد ترس و خجالت و هیجانات استرس را میتوان بهتر فهمید.نقش هورمونها و اعصاب به حدی است که گاهی سبب بروز بیماریهای مختلف و مرگ افراد میشود مثلا میگویند فردی به دلیل یک مشکل مادی یا خانوادگی یا خبر بد دچار مرگ آنی یا مبتلا به سکته قلبی و مغزی شده است و همچنین نقش استرس در ازدیاد فشار خون افراد یا زخمهای معده و اثنی عشر و همچنین دردهای دیسک کمر و سیاتیک و سایر اعصاب محیطی مرکزی و یا ریزش مو بسیار مهم است و هر فردی طی روز یا هفته دچار درجاتی از عوارض استرس بر بدن خود میشود .تیپ شخصیتی هر فرد نیز در ایجاد استرس مهم است.در نتیجه برای اینکه بر استرس غلبه کنیم و دچار عوارض استرس نشویم داشتن روحیه ای بشاش و نیکو همراه با مهربانی با افراد خانواده و اجتماع و رضایت قلبی از زندگی و داشتن هدفی بشر دوستانه و زندگی سالم و به دور از نابسامانی های اجتماعی و همچنین رعایت تغذیه و ورزش مناسب کاملا ضرورت دارد .
پایان
منبع :کتاب ورزش,درمان بیماریهای فدراسیون پزشکی ورزشی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *